Van molens tot fabrieken

In het jaar 1900 begon Johan Schol senior het Zaandamse bedrijf dat u nu nog kent onder de naam, Kraan- en Transportbedrijf Joh. Schol B.V. Veel grote Zaanse bedrijven zijn ooit begonnen met molens. Rond het einde van de 19e eeuw werden deze molens vervangen door fabrieken. Johan Schol senior regelde in die tijd het kraanwerk voor bijna de gehele Zaanse industrie. De moderne middelen en materialen van nu waren er niet, dus moest men inventief te werk gaan.

Het inhijsen van een tank met 2 kranen was vroeger al de normaalste zaak van de wereld. Eenmaal binnen werd de tank met kettingtakels en een hoop spierballenvertoon op zijn plek gezet. Links op de foto, Johan Schol senior.

Wat tegenwoordig op ponton wordt uitgevoerd, werd vroeger op aan elkaar gekoppelde dekschuiten gerealiseerd. Omdat de kranen van toen nog geen zwenkmogelijkheden hadden, was het van groot belang dat de schipper de schuiten in één keer goed positioneerde om de hijswerkzaamheden te verrichten. Hier werd bij de Duyvis fabriek en Aurora Gerkens een ketel door het dak en door de gevel naar binnen gehesen.

Complete panden

Één van de specialiteiten waar Joh. Schol B.V goed in was en tot op heden nog steeds is, was het geheel transporteren van panden. De panden werden in haar geheel opgevijzeld en/of gehesen, met kranen door de stad gereden, of op transport gezet.

Werk aan de Koogerbrugsluis.

Aandacht voor veiligheid, gezondheid en milieu

Toen was geluk nog heel gewoon! Kon de kraan het niet tillen? Dan werd er een zware vrachtwagen geladen met zand of schroot opgetrommeld en aan de bumper van de kraan vastgezet. Arbo omstandigheden waren niet zoals wij die nu kennen. Op de foto, waarvan de 3e persoon van rechts Johan Schol senior is, werden helmen en veiligheidsschoenen niet gebruikt.

In deze tijd is het werken zonder aandacht voor veiligheid, gezondheid en milieu ondenkbaar. Alle medewerkers, inclusief de directie van Joh. Schol. B.V., zijn dan ook in het bezit van VCA en het bedrijf heeft het certificaat VCA**. Ook zijn wij VVT lid.

Moderne vloot

Door de jaren heen is het vakmanschap waar Joh. Schol B.V om bekend staat van vader op zoon met de paplepel ingegoten. Ging het vroeger met paard en wagen, tegenwoordig staat er een zeer moderne vloot bestaande uit telescoopkranen, trekker-trailers, bakwagens met laad-loskranen en heftrucks ter beschikking voor onze opdrachtgevers.

In de loop der jaren is Joh. Schol B.V uitgegroeid tot een zeer modern kraan- en transportbedrijf dat nog steeds voorop loopt wat betreft veiligheid en kundigheid. De Zaanse en Amsterdamse industrie, installatiebedrijven, scheepswerven, sluizen en particulieren weten ons allen te vinden. Onze vaste klanten hebben zelfs zoveel vertrouwen in onze expertise, dat zij die ook willen inzetten voor hun projecten in het buitenland.

Het slopen van een schoorsteen met een 30 tons Kato in Westzaan.

Hier wordt een grondverzetmachine geborgen onder het toeziend oog van vader Johan Schol senior (links) en het kleine knaapje Johan Schol junior.

Langzaamaan werd het kranenpark van Joh. Schol B.V moderner. Hier een 25 tons Kato met dubbele lier. Hierdoor werd het inhijsen en kantelen van ketels een stuk makkelijker.

Maatschappelijk betrokken

Maatschappelijk is Kraan- en Transportbedrijf Joh. Schol B.V zeer actief. Zo heeft het bedrijf diverse bijdragen geleverd aan de opbouw van de ‘Zaanse Schans’ en het ‘Openlucht Zuiderzeemuseum’ te Enkhuizen.

In de jaren ‘80 heeft Joh. Schol B.V. het pakhuis ‘Archangel’ verplaatst naar Nauerna. Op het gebied van verticaal- en horizontaal transport verzorgt ons bedrijf het onderhoud van alle molens in de Zaanstreek.

Recentelijk is door ons bedrijf pakhuis ‘de Baars’ met een gewicht van 35 ton, geheel opgepakt en 100 meter getransporteerd.

Ook was Joh. Schol B.V tijdens de Bijlmerramp in 1992 binnen 2 uur, met de nodige kranen en materieel, ter plaatse om assistentie te verlenen aan de hulpdiensten.

Buitenland

Klanten die gewend zijn aan ons vakmanschap, willen daar ook gebruik van maken voor projecten in het buitenland. Zo zijn wij actief geweest in Engeland en Duitsland.

Bij koninklijke beschikking hofleverancier

Wegens onze rijke historie en betrouwbare staat van dienst zijn wij sinds 2001 “Bij koninklijke beschikking Hofleverancier” en mogen wij het koninklijk wapen voeren. Hier zijn we enorm trots op.